Кожен науковець повинен володіти навичками логічного викладу результатів своїх досліджень. Саме для цього використовують мовні засоби, які відображають послідовність міркувань, перехід до розгляду іншого твердження, речливість тез чи тверджень, причиново-наслідкові зв’язки, підсумовування і т. ін.
У наукових роботах слід використовувати певні слова та словосполучення, які надають тексту логічності і наукової чіткості.
Доктор філологічних наук, професор, завідувач кафедри прикладної лінгвістики Національного університету "Львівська політехніка" Олена ЛЕВЧЕНКО, виокремлює низку типових “слів-маркерів”, які відповідають операціям наукового мислення та слугують логічності, чіткості викладу тексту.
Структуризація тексту:
Вище, нижче <...>.
Врешті (урешті), зрештою <...>.
Далі <...>.
Деякі додаткові зауваги щодо/стосовно Зупинімося на <...>.
Зупинімося докладніше на Наведімо декілька прикладів <...>.
Надалі, в подальшому, згодом <...>.
Наприкінці <...>.
Нарешті, перейдімо до <...>.
Необхідно зупинитися <...>.
Необхідно розглянути <...>.
Основні переваги цього методу полягають у <...>.
Останніми роками, за останні роки <...>.
Перспективи дослідження полягають у/зумовлено <...>.
Перш ніж перейти до <...>, звернімося до <...>.
По-перше (а) по-друге, <...>.
Потім <...>.
Разом з тим <...>.
Розглянувши <...>, перейдімо до <...>.
Розгляньмо <...>.
Розгляньмо такі випадки, як-от <...>
Спочатку, насамперед, передусім, щонайперше, якнайперше <...>.
Ще раз, знову <...>.
Опис, ствердження, доповнення, уточнення:
З одного боку, <...>, а з іншого — <...>.
Зокрема (переважно у сполученні з іменником, уживають для підкреслення, виокремлення чогось з-поміж однотипного).
Особливо <...>.
Переважно, здебільшого <...>.
При цьому <...>.
При чому <...>.
Разом з тим <...>.
Так само і <...>.
Як-от (сполучник, який уживають переважно при переліку — уточнює конкретизує сказане раніше) <...>.
Вказівка на причиново-наслідкові зв’язки:
Адже (сполучник, який уживають на початку підрядного речень стоїть після головного).
Бо (сполучник, який указує на відношення причиновості, що пов’язані як головне і підрядне речення, його вживають звичайно на початку підрядного речення, іноді після першого слова в підрядному реченні).
До того ж <...>.
З цієї причини <...>.
Завдяки тому, що <...>.
Завдяки цьому <...>.
Залежно від <...>.
Згідно з <...>.
Однак (незважаючи на щось)
Окрім того <...>.
Оскільки <...>, то <...>.
Отже, <...>.
Проте (незважаючи на щось) <...>.
Тим часом <...>.
Тимчасом як <...>.
Тоді як <...>.
Тому (внаслідок чого-небудь)
І тому <...>.
Тому що <...>,
У зв'язку з <...>.
У результаті <„>.
Унаслідок <...>.
Через те, що <...>.
Через це <...>.
Якщо то <...>.
Втім [утім], а втім (незважаючи на щось)
Припущення:
Припустімо, що <...>, тоді <...>.
Вважаймо (уважаймо, що),
Переважно, здебільшого <...>.
При цьому <...>.
Цитування, наведення прикладів:
За даними [Г. Іваненка],
За повідомленням [Г. Іваненка],
На думку [Г. Іваненка], <...>.
На мою/нашу думку, <...>.
Наприклад (вставне слово, яке уживають при переліку, уточненні, при поясненні слова в реченні: вводить у речення слова, що слугують для ілюстрації, пояснення попереднього викладу), <...>.
Прикладом слугує <...>.
Такий <...>, як <...>.
У випадку <...>.
У разі <...>.
Як пише/стверджує [Г, Іваненко], <...>.
Класифікація, порівняння й зіставлення:
<...>. а <...>
<...> але <...>.
Аналогічно <...>.
З одного боку, з другого боку, <...>.
Зіставлення засвідчує <...>.
Із порівняння виходить, що <...>.
Подібно <...>.
Порівняно з <...>.
Разом з тим <...>.
Так само, як і <...>.
Також <...>.
Тимчасом, як <...>.
Тоді як <...>.
У такий же спосіб <...>.
Як порівняти <...>, то <...>.
Якщо <...>, то <„>.
Оцінка:
Без сумніву, <...>.
Безперечно, <...>.
Безсумнівно, <...>
Безумовно, <...>.
Звичайно, <...>.
Зрозуміло, <...>.
Ймовірно, <...>.
Мабуть, <...>.
Можливо <...>.
На жаль, <...>.
Не викликає жодних сумнівів <...>.
Очевидно, що <...>.
Певна річ, <...>.
Узагальнення, підсумовування:
[Здійснений аналіз], дає змогу дійти висновку, що <...>.
Наприкінці відзначмо, що <...>.
Нарешті <...>.
Отже, <...>.
Отримані результати свідчать про <...>.
Підсумовуючи <...>.
Так (у значенні вставного слова уживають на початку речення, перед ілюстрацією, поясненням до попереднього висловлення),
Таким чином, <...>.
У результаті <...>.
У такий спосіб <...>.
При підготовці даного матеріалу використано навчальний посібник Науковий стиль: культура мовлення: навчальний посібник. - Львів: Видавництво Львівської політехніки. – 2012. – 204 c.
Немає коментарів:
Дописати коментар