середу, 21 серпня 2019 р.

СЛОВА-МАРКЕРИ ДЛЯ ЛОГІЧНОГО ВИКЛАДУ НАУКОВОГО ТЕКСТУ

Кожен науковець повинен володіти навичками логічного викладу результатів своїх досліджень. Саме для цього використовують мовні засоби, які відображають послідовність міркувань, перехід до розгляду іншого твердження, речливість тез чи тверджень, причиново-наслідкові зв’язки, підсумовування і т. ін.

У наукових роботах слід використовувати певні слова та словосполучення, які надають тексту логічності і наукової чіткості.
Доктор філологічних наук, професор, завідувач кафедри прикладної лінгвістики Національного університету "Львівська політехніка" Олена ЛЕВЧЕНКО, виокремлює низку типових “слів-маркерів”, які відповідають операціям наукового мислення та слугують логічності, чіткості викладу тексту.

Структуризація тексту:

Вище, нижче <...>.
Врешті (урешті), зрештою <...>.
Далі <...>.
Деякі додаткові зауваги щодо/стосовно Зупинімося на <...>.
Зупинімося докладніше на Наведімо декілька прикладів <...>.
Надалі, в подальшому, згодом <...>.
Наприкінці <...>.
Нарешті, перейдімо до <...>.
Необхідно зупинитися <...>.
Необхідно розглянути <...>.
Основні переваги цього методу полягають у <...>.
Останніми роками, за останні роки <...>.
Перспективи дослідження полягають у/зумовлено <...>.
Перш ніж перейти до <...>, звернімося до <...>.
По-перше (а) по-друге, <...>.
Потім <...>.
Разом з тим <...>.
Розглянувши <...>, перейдімо до <...>.
Розгляньмо <...>.
Розгляньмо такі випадки, як-от <...>
Спочатку, насамперед, передусім, щонайперше, якнайперше <...>.
Ще раз, знову <...>.

Опис, ствердження, доповнення, уточнення:

З одного боку, <...>, а з іншого — <...>.
Зокрема (переважно у сполученні з іменником, уживають для підкреслення, виокремлення чогось з-поміж однотипного).
Особливо <...>.
Переважно, здебільшого <...>.
При цьому <...>.
При чому <...>.
Разом з тим <...>.
Так само і <...>.
Як-от (сполучник, який уживають переважно при переліку — уточнює конкретизує сказане раніше) <...>.


Вказівка на причиново-наслідкові зв’язки:

Адже (сполучник, який уживають на початку підрядного речень стоїть після головного).
Бо (сполучник, який указує на відношення причиновості, що пов’язані як головне і підрядне речення, його вживають звичайно на початку підрядного речення, іноді після першого слова в підрядному реченні).
До того ж <...>.
З цієї причини <...>.
Завдяки тому, що <...>.
Завдяки цьому <...>.
Залежно від <...>.
Згідно з <...>.
Однак (незважаючи на щось)
Окрім того <...>.
Оскільки <...>, то <...>.
Отже, <...>.
Проте (незважаючи на щось) <...>.
Тим часом <...>.
Тимчасом як <...>.
Тоді як <...>.
Тому (внаслідок чого-небудь)
І тому <...>.
Тому що <...>,
У зв'язку з <...>.
У результаті <„>.
Унаслідок <...>.
Через те, що <...>.
Через це <...>.
Якщо то <...>.
Втім [утім], а втім (незважаючи на щось)


Припущення:

Припустімо, що <...>, тоді <...>.
Вважаймо (уважаймо, що),
Переважно, здебільшого <...>.
При цьому <...>.


Цитування, наведення прикладів:

За даними [Г. Іваненка],
За повідомленням [Г. Іваненка],
На думку [Г. Іваненка], <...>.
На мою/нашу думку, <...>.
Наприклад (вставне слово, яке уживають при переліку, уточненні, при поясненні слова в реченні: вводить у речення слова, що слугують для ілюстрації, пояснення попереднього викладу), <...>.
Прикладом слугує <...>.
Такий <...>, як <...>.
У випадку <...>.
У разі <...>.
Як пише/стверджує [Г, Іваненко], <...>.


Класифікація, порівняння й зіставлення:

<...>. а <...>
<...> але <...>.
Аналогічно <...>.
З одного боку, з другого боку, <...>.
Зіставлення засвідчує <...>.
Із порівняння виходить, що <...>.
Подібно <...>.
Порівняно з <...>.
Разом з тим <...>.
Так само, як і <...>.
Також <...>.
Тимчасом, як <...>.
Тоді як <...>.
У такий же спосіб <...>.
Як порівняти <...>, то <...>.
Якщо <...>, то <„>.


Оцінка:

Без сумніву, <...>.
Безперечно, <...>.
Безсумнівно, <...>
Безумовно, <...>.
Звичайно, <...>.
Зрозуміло, <...>.
Ймовірно, <...>.
Мабуть, <...>.
Можливо <...>.
На жаль, <...>.
Не викликає жодних сумнівів <...>.
Очевидно, що <...>.
Певна річ, <...>.


Узагальнення, підсумовування:

[Здійснений аналіз], дає змогу дійти висновку, що <...>.
Наприкінці відзначмо, що <...>.
Нарешті <...>.
Отже, <...>.
Отримані результати свідчать про <...>.
Підсумовуючи <...>.
Так (у значенні вставного слова уживають на початку речення, перед ілюстрацією, поясненням до попереднього висловлення),
Таким чином, <...>.
У результаті <...>.
У такий спосіб <...>.



Немає коментарів:

Дописати коментар